ආර්ථික අර්බුදයට විසඳුම් සෙවීමේ පාර්ලිමේන්තු ක්රියාවලියට සහය දැක්වීමට සමගි ජන බලවේගය කැපවී සිටිනබව හිටපු මුදල් රාජ්ය අමාත්ය ඉරාන්
වික්රමරත්න අවධාරණය කර සිටියි.
ඔහු එබව සඳහන් කර ඇත්තේ, ''විදේශ ණය ගෙවීම පැහැර හරින ශ්රී ලංකාව පිළිබඳ ප්රකාශය'' ඉදිරිපත් කරමිනි.
''සමගි ජන බලවේගය ආර්ථික අර්බුදයට විසඳුම් සෙවීමේ පාර්ලිමේන්තු ක්රියාවලියට සහය දැක්වීමට සහ අප සමාජයේ වඩාත් අවදානමට ලක්විය හැකි කොටස්වලට සමාජ ආරක්ෂාව ලබාදීමට කැපවී සිටී. වගකිවයුතු විපක්ෂයක් ලෙස, පෙර පැවති බදු ක්රමය යළි ස්ථාපිත කිරීමට සහ ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදලේ වැඩසටහනක් යටතේ අවශ්ය අනෙකුත් ප්රතිසංස්කරණ සඳහා අපි රජයට සහාය දෙමු. '' ඉරාන් වික්රමරත්න එම ප්රකාශය මගින් කියා සිටියි.
සමගි ජන බලවේගය වෙනුවෙන් ඉරාන් වික්රමරත්න විසින් ප්රකාශයට පත්කර ඇති ප්රකාශය පහත පළවේ.
''විදේශ ණය ගෙවීම පැහැර හරින ශ්රී ලංකාව පිළිබඳ ප්රකාශය''
2022 අප්රේල් 12 වැනි දින, ජාත්යන්තර ස්වෛරී බැඳුම්කර (ISB) සහ ද්විපාර්ශ්වික ණය ඇතුළුව, රජයේ බොහෝ විදේශ විදේශ මුදල් ණය ආපසු ගෙවීම ශ්රී ලංකාව විසින් අත්හිටුවන ලදී.
2022 අප්රේල් 18 දිනට නියමිත ISB කූපන් ගෙවීම් වලින් පසුදින 30ක සහන කාලය අවසන් වීමත් සමග, Fitch සහ Standard & Poor ණය ශ්රේණිගත කිරීමේ නියෝජිතායතන විසින් ශ්රී ලංකාව තෝරාගත් හෝ සීමා කළ පැහැරහැරීම් ලෙස (SD/RD) ශ්රේණිගත කිරීම වශයෙන් පහතට ගෙන ගොස් ඇති අතර, එය, ඉතිහාසයේ පළමු වතාවට ශ්රී ලංකාව විදේශ ණය ගෙවීම පැහැර හැර තිබෙන බව නිල වශයෙන් සංඥා කරයි.
පසුගිය පාලනය යටතේ මුදල් රාජ්ය අමාත්යවරයා ලෙස, අප බලයට පත්වන විට ශ්රී ලංකාවේ ආර්ථිකය සහ රාජ්ය මූල්ය ඉතා අවිනිශ්චිත තත්ත්වයක පැවති බව හඳුනාගෙන තිබුණා. එහි ප්රතිඵලයක් වශයෙන්, විස්තීරණ අරමුදල් පහසුකමේ (EFF) කොටසක් ලෙස ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදලේ (IMF) තාක්ෂණික සහ මූල්ය ආධාරවල සහාය ඇතිව, තත්ත්වය වැඩිදියුණු කිරීම සඳහා අපි ප්රතිපත්ති ප්රතිසංස්කරණ ගණනාවක් ක්රියාත්මක කළෙමු.
නව දේශීය ආදායම් පනත, ඉන්ධන මිල සූත්රය, ක්රියාකාරී වගකීම් කළමනාකරණ පනත සහ ණය කළමනාකරණ උපාය මාර්ගය ආදියවේ.
අයවැයේ ප්රාථමික ශේෂය හිඟයේ සිට 2018 දී දළ දේශීය නිෂ්පාදිතයේ 0.6% ක අතිරික්තයක් බවට පත් කරන ලද අතර බදු අනුපාතය දළ දේශීය නිෂ්පාදිතයෙන් 12% ක් විය.
අපගේ වැඩිවන බාහිර ණය ආපසු ගෙවීම් ප්රතිමූල්යකරණය කිරීමට, විදේශ විනිමය සංචිත යහපත් මට්ටමින් පවත්වා ගැනීමට සහ දළ දේශීය නිෂ්පාදිතයේ කොටසක් ලෙස අපගේ බාහිර ණය බරතාවය ක්රමානුකූලව අඩු කිරීමට ජාත්යන්තර ප්රාග්ධන වෙළෙඳපොළ වෙත ප්රවේශය පවත්වා ගැනීමේ අවශ්යතාවය අපි අවබෝධ කර ගත්තෙමු.
ස්වාධීන මහ බැංකුවක් සහ ශ්රී ලංකන් ගුවන් සේවය පෞද්ගලීකරණය කිරීම ඇතුළුව අපගේ ප්රතිසංස්කරණ වැඩසටහනේ ඉතිරි කොටස හරහා තල්ලු කිරීමට අපට ඇති හැකියාව සීමා කරමින් දේශපාලන අස්ථාවරත්වයේ වැටීම දිගටම පැවතුනි.
රාජ්ය මූල්ය ඒකාබද්ධ කිරීම් සහ ප්රතිසංස්කරණ තුළින් ලබා ගත් ප්රගතිය 2019 නොවැම්බර් ජනාධිපතිවරණයෙන් පසු දින කිහිපයක් ඇතුළත ආපසු හැරවිය.
බදු ආදායම නොමැති තත්ත්වය තුළ අයවැය හිඟය පියවා ගැනීමටත්, ණය සේවාකරණයටත්, ආනයන සහ රුපියලේ අගය පවත්වා ගැනීම සඳහා විදේශ විනිමය සංචිත අඩු කිරීමටත්, ස්වාධීනත්වයේ ස්වරූපය අත්හැරීමටත් මහ බැංකුවට සිදු විය.
ප්රතිපත්ති ආපසු හැරවීම සහ ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල සමඟ නැවත සම්බන්ධ වීම සඳහා අදාළ සියලු පාර්ශ්වයන් විසින් නැවත නැවතත් ඉල්ලා සිටියද, රාජපක්ෂ ආණ්ඩුව තම ගෙදර හැදූ වැරදි කළමනාකාරීත්ව පාලන තන්ත්රය දිගටම කරගෙන ගියේය.
ශ්රී ලාංකීය ජනතාව මුහුණ දෙන අත්යාවශ්ය භාණ්ඩවල ක්ෂණික හිඟය පියවීමට මෙම අරමුදල් යොදා ගත හැකිය. අපගේ බාහිර ණය ගෙවීම් ප්රතිව්යුහගත කිරීම සඳහා අපගේ ණයහිමියන් සමඟ සාකච්ඡා කරන විට අප වගකිවයුතු ණය ගෙවන්නන් බව ජාත්යන්තර ප්රජාවට සංඥා කිරීමට IMF වැඩසටහන අවශ්ය වේ.